یکی از مباحثی که امروزه خیلی مورد توجه هنرمندان CG در سراسر دنیا قرار میگیره ابزارهایی است که در جهت شبیه سازی تخریب و یا همون Destruction Simulation مورد استفاده قرار میگیره و همونطوری که میدونید معروفترین ابزار در این مبحث RayFire نام داره. این پلاگین بقدری تونسته در این زمینه قدرتمند ظاهر بشه که دیگه هیچ ابزار دیگه توان رقابت باهاش رو نداره . RayFire در ابتدا فقط یک اسکریپت بود که توسط جوان روسی به نام Mir Vadim نوشته شد ( البته نمیدونم این نام واقعی شه یا مستعار ) . سپس بسرعت گسترش پیدا کرد تا اینکه امروزه شاهد ساخته شدن فیلمهایی نظیر 2012 و The Avengers با این پلاگین هستیم .
در لیست زیر نام تعدادی از فیلمهایی که با این پلاگین ساخته شده رو براتون آماده کردم :
- The Avengers
- Diablo 3
- Transformers: Dark of the Moon
- The Elder Scrolls Online - The Alliances
- 2012
- Batman: Arkham City
- و...
( جلوه های ویژه هرکدوم از این فیلمها و بازی ها واقعا یه شاهکار در صنایع CG محسوب میشه که به نوعی هم در برخی از موارد قدرت این پلاگین رو به نمایش میذاره )
ری فایر یک پلاگین مستقل نیست و برای سیستم داینامیک خودش از پلاگین NVIDIA PhysX بهره میبره . در واقع شما اگه از مکس 2012 و یا نسخه های پایین تر استفاده میکنید ، برای استفاده از ری فایر حتما باید پلاگین NVIDIA PhysX روی تری دی مکستون نصب باشه که این یک نقطه ضعف برای این پلاگین محسوب میشد و مشکلاتی رو هم به همراه داشت مثل عدم هماهنگی نسخه PhysX با نسخه RayFire و... !
در نسخه های قبلی تری دی مکس یک سیستم داینامیک وجود داشت به نام Reactor که خب خیلی قدرتمند نبود و تا مکس نسخه 2011 ادامه داشت و در کنار این سیستم پلاگین PhysX نیز بصورت رایگان توسط کمپانی NVIDIA به کاربران ارائه میشد ، تا اینکه شرکت اتودسک بسته ای رو برای مکس 2011 منتشر کرد به نام Subscription Advantage Pack که بعد از نصب اون بجای Reactor ابزاری نصب میشه به نام MassFX که در واقع همون پلاگین معروف NVIDIA PhysX بود.
البته نسخه کوچکتر و محدود تر که بعضی ها MassFX رو به عنوان نسخه Lite پلاگین NVIDIA PhysX میدونستن و همونطوری هم که انتظارش میرفت MassFX بسرعت گسترده شد تا اینکه در تری دی مکس 2013 و 2014 شاهد توسعه کامل این ابزار بودیم بطوری که در نسخه مکس 2013 و 2014 برای استفاده از ری فایر نیازی به نصب NVIDIA PhysX نیست !
در نسخه های جدید RayFire شاهد اضافه شدن قابلیتهایی بودیم مثل : RF Cash / RF Trace / Shooting و همچنین در بخش اصلاحگرها هم گزینه هایی مثل RayFire Fragmenter و RayFire Cracks نیز اضافه شده که کمک خیلی زیادی به کاربران خودش برای خلق شبیه سازی های فوق العاده میکنه .
مشاهده توضیحاتــ انگلیسی
Fragment, destroy, demolish, wreck, break down, wreak havoc, blow up, burst, detonate, explode and do other similar things you have always dreamed of to do in Maxandhellip;NVidia PhysX Rigid Body support via RayFire user interface.NVidia PhysX Force Influence Allows You to affect on objects in simulation by forces, space warps and mouse cursor. Glue allows you to glue objects together and break connections between objects during simulation. Several types of simulated objects: Dynamic, Static, Kinematik, Sleeping and Dead.Entropy Bullet Rigid Body support via RayFire user interface. (Beta)Interactive Demolition System. Creates dynamic simulation and demolishes objects accordingly to their material and collision strength. Each fragment can be demolished further with proper amount of collision strength.Voronoi modifier. Interactive realtime Voronoi shatter modifier.Bricks modifier. Allows to quickly fragment geometry to Bricks or Stones.Cache object. Allows to cache geometry and animation in single file to store it outside of scene.Trace object. Image tracing to fragments.Fragmenter modifier. Interactive realtime Voronoi shatter modifier.Clusters modifier. Groups simple fragments into more complex clusters.Bomb helper. Allows You to create all kinds of explosions.Fragmentation types. Irregular, Uniform, Voronoi, Wood splinters, Radial, Bricks fragmentation types. Ability to draw cuts over your objects by mouse.Asperity modifier. Adds detalization to simple geometry and makes them much more realistic.Slice modifier. Advanced Slice modifier with all features You may need.Cracks modifier. Animated 3D Cracks inside refractive object.Voxels modifier. Creates voxels using geometry volume.Fragmentation by Shapes. Allows to use Shapes as stensil to fragment objects.Automatic update system